تیشه ویرانی بر جنگل بلوط زاگرس

بابک الوندیان-روزنامه همشهری 

 

جنگل های ایران بر اساس موقعیت جغرافیایی به چها ر منطقه جنگل های شمال ، جنگل های زاگرس ، جنگل های فلات مرکزی  و جنگل های جنوب تقسیم شده است. 

جنگل های زاگرس  از پیرانشهر در آذربایجان غربی  شروع شده  ودر امتداد  این سلسله جبال تا  حوالی فیروزآباد در استان فارس ادامه  می یابد .

تاکنون بیش از 52   گونه  درختی ودرختچه ای در این ناحیه رویشی شناخته شده است که به لحاظ تنوع زیستی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

جنس غالب درختان این منطقه از  گونه  بلوط  ایرانی تشکیل یافته و مساحت رویشگاه های آن نیز در طول 1600 کیلومتراز استانهای  آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، لرستان ،  چهارمهال و بختیاری ، کهکیلویه وبویراحمد ، خوزستان و فارس  پراکنش یافته است. 

استان لرستان با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع یکی از رویشگاه های  درختان بلوط می باشد و این درختان در اقلیم های متفاوت  از جنس  و واریته های مختلفی بوجود آمده اند.

 جنگل های لرستان نقش مهمی در تثبیت خاک داشته و از فرسایش ناشی از سیلاب های مخرب جلوگیری می نمایند و نزولات آسمانی را به سفره های  آب زیرزمینی  انتقال می دهند.

درختان بلوط علاوه بر تولید اکسیژن ، در پالایش و رفع آلودگی های موجود  هوا  نیز موثر است و همانند فیلتر های طبیعی گرد و غبار و ذرات معلق  را به برگ های خود جذب می کنند.

مناطق رویشی لرستان یکی از پناهگاه های مهم حیات وحش می باشد ، به طوری که بسیاری از گونه های جانوری در زیستگاه های جنگلی این استان  ادامه حیات می دهند.

 با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در استان ،  می توان از درختان بلوط  محصولات فرعی متنوعی  استحصال کرد و از آن در جهت اشتغال زایی  استفاده نمود.

وجود جنگل های لرستان یک ظرفیت مهم در جهت  جذب گردشگران  می باشد  که  می توان با برنامه ریزی صحیح و هم گام با طبیعت ومحیط زیست از آن بهره برد .

در سالیان اخیر  عوامل متعددی در تخریب و کاهش سطح جنگل های  استان نقش داشته است که از آن جمله می توان به  افزایش  آتش سوزی ها و اجرای پروژه های  عمرانی از قبیل  انتقال خطوط لوله نفت وگاز ، کابل گذاری شبکه مخابرات و  احداث جاده های متعدد در عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد. 

مسئله  زغال گیری از درختان بلوط و تغییر کاربری اراضی  جنگلی  به زمین های  کشاورزی  در کنار عواملی مانند وجود آفات و بیماری ها ، موجب آن شده تا سیر قهقرایی  جنگل های  استان  افزایش یابد .

از این رو  مردم ومسئولان می بایست در خصوص حفاظت از منابع طبیعی ومحیط زیست استان احساس مسئولیت داشته باشند تا  نسل های آینده نیز از این سرمایه الهی برخوردار شوند.

 




برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, | 2:20 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.