الحاق دریاچه گهر به کنوانسیون رامسر

 

 

 

باالحاق دریاچه گهر به کنوانسیون رامسر

نگین اشترانکوه بین المللی می شود

 

 

 

 

بابک الوندیان-روزنامه صدای ملت

دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی خاورمیانه و از مهمترین دریاچه های آب شیرین ایران است که در 131 کیلومتری شرق استان لرستان با مرکزیت  خرم آ باد ودر 35کیلو متری جنوب شرق  شهر دورود بین بخش ززوماهرو الیگودرز و بخش مرکزی دورود در ارتفاع 2350متری از سطح دریا قرار دارد.

این دریاچه همچون نگینی بر تارک اشترانکوه می درخشد وشامل دو بخش به نام های گهر بزرگ ( کله گهر ) و گهر کوچک می باشد. مساحت سطح آبی دریاچه گهر بزرگ در حدود 100 هکتار و متوسط عمق آن 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر می باشد

وجود دریاچه زیبای گهر هر ساله گروه کثیری از گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جذب می کند.

میزان بارش سالانه در منطقه 500 تا 900 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد.

در سال های پر برف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقه مندان به طبیعت و گرشگران به وجود می آورد.

دریاچه گهر کوچک نیز در حدود 2 کیلومتر تا کله گهر فاصله دارد و وسعت تقریبی آن حدود 5 هکتار می باشد. این دریاچه عمقی باتلاقی داشته که متوسط آن کمتر از 2 متر است .دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی می باشد، به  طوری که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه حیواناتی از قبیل : کل و بز ، قوچ و میش ، پلنگ ، خرس قهوه ای ، گرگ ، روباه ، گراز ، خر گوش و انواع پرندگانی مانند عقاب طلایی ، هما ، کرکس ، دلیجه ، کبک دری ، کبک ، تیهو ، کوکو ، شاهین ، زرد پره سر سیاه ، سار ، دم جنبانک ابلق ، سهره پیشانی سرخ ، سهره ی طلایی و آبزیانی مانند ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز ، لاک پشت ، قورباغه و ... در این دریاچه زیست می کنند.

دسترسی به دریاچه گهر از طریق شهر های دورود،الیگودرز و ازنا امکان پذیر است . آسان ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان دورود است.

کوهنوردانی که به قله های اشترانکوه صعود می کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای تیان حرکت میکنند. برای رفتن از مسیر تیان می توان از راه آهن تهران - جنوب استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد.

 از شهر دورود تا چشمه ی خیه (خرم ) یا چشمه ی گهر حدود 17 کیلومتر جاده آسفالته است و از چشمه ی خیه تا دریاچه ی گهر 18 کیلومتر مسافت مالرو می باشد.

کسانی هم که مایل به پیاده روی نیستند می توانند با چهار پایانی مثل قاطر و الاغ نیز که توسط افراد بومی جهت حمل بار و یا سواری کرایه می دهند ، به دریاچه بروند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تشریح شرایط پیوستن دریاچه گهر به کنوانسیون رامسر گفت : اولین جلسه این کنوانسیون در سال 1971 برگزار شد که هدف اصلی آن جلوگیری از هر گونه تخریب و تجاوز به تالاب ها و زیستگاه های پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده است.

محمد حسین بازگیر افزود : 163 کشور عضو این کنوانسیون هستند و 264 سایت تالابی با مساحتی بالغ بر 197 میلیون هکتار در آن به ثبت رسیده است .

وی بیان کرد :از میان تالاب های ایران 24 تالاب به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر پذیرفته شده  که با وجود تالاب های فراوان  در استان لرستان تا کنون هیچ کدام از آنها در این معاهده به ثبت نرسیده است .

مدیر کل محیط زیست لرستان عنوان کرد : برای پیوستن هر مجموعه تالابی به این کنوانسیون می بایست 8 آیتم آن مورد بررسی قرار گیرد که در حال حاضر دریاچه ی گهر یکی از نقاط دارای این شاخص ها در استان است.

مهندس بازگیر افزود :بر طبق تعاریف این کنوانسیون ، مرداب ،باتلاق،لجن زار یا آبگیر های طبیعی و مصنوعی اعم از دائم و موقت یا آبهای شور و شیرین در بعضی از قسمت های دریا که در حین جذر و مد از عمق 6 متر تجاوز نمی کند مشمول عنوان تالاب می شود.

وی گفت : با پیوستن دریاچه گهر به کنوانسیون رامسر، نظارت و حساسیت جهانی به این مجموعه افزایش یافته و ظرفیت های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول استان با تأکید بر ضرورت حفاظت از محیط طبیعی دریاچه گهر ،تصریح کرد: همانند بسیاری از اکوسیستم ها،این منطقه نیز با مخاطراتی مواجه است که گردشگری غیر مسئولانه یک نمونه از عوامل تخریب و نابودی محیط زیست آن به حساب می آید.

 مهندس بازگیر خاطر نشان کرد: در آموزهای دین مبین اسلام از انسان بعنوان مخلوق مسئولیت پذیر یاد شده است از این رو باید انسان در برابر خودش ،هم نوعانش ونظام طبیعت احساس مسئولیت داشته باشد تا بتواند به وظیفه دینی و اخلاقی خود عمل کند.

 




برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, | 1:14 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.