نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد

 

طی مراسمی

نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد   

 

 

 

 

 

در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی لرستان نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان شب گذشته در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: از آنجا که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، بانوان می‌توانند در ایجاد رابطه دوستی با محیط زیست پیشرو بوده و مسیر رفتارهای پرخطر در این حیطه را تغییر دهند.

لیلا سلاحورزی افزود: زنان در بحث مدیریت محیط زیست در منازل خود می‌توانند از وسایلی استفاده کنند که مغایرتی با تخریب محیط زیست نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که تصویر آبشار بیشه لرستان در کتاب درسی دانش‌آموزان جای داده شده، تصریح کرد: محیط زیست لرستان باید در عرصه‌های مختلف به دنیا معرفی شود و در این راستا در امر آموزش و پرورش نیز سال گذشته به دلیل تغییر نظام درسی، کتاب‌ها تغییر یافته که در کتاب جغرافیا سال اول متوسطه توانسته‌ایم، سمندر لرستانی را بگنجانیم و این قدم مثبت و ابتدایی برای معرفی و شناسایی و آموزش برای حفاظت این‌گونه منحصر بفرد بود که امیدواریم بتوانیم از این پس سرمایه‌های طبیعی که خداوند به استان ما ارزانی داشته به خوبی حفاظت و حراست کنیم.

سلاحورزی در ادامه گفت: همه باید در عرصه محیط زیست تلاش کنیم، چرا که اگر خللی در اکوسیستم طبیعی ایجاد شود، تاثیر آن در کل طبیعت نمایان می‌شود.

در ادامه دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: NGOهای مجوزدار در سطح استان دارای هفت هزار نیروی همیار طبیعت هستند که در فعالیت‌های متعددی از جمله اطفای حریق، کاشت نهال، حفاظت و حراست از گونه‌های جانوری و گیاهی استان، پاکسازی طبیعت از زباله‌ها، آموزش در جوامع عشایری و روستایی و همچنین آموزش در مدارس، نقش خود را بدون هیچ چشم‌داشتی به خوبی ایفا می‌کند.

مهین طوسانیان از متولیان خواست تا از صدور مجوز ساخت و ساز در مناطقی که سراب‌ها و چشمه‌ها وجود دارند، به خصوص در فصل کم آبی خودداری کنند، چرا که دادن مجوزهای ساخت و ساز منفی (زیرزمینی) در این مناطق موجب هدر رفت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

در این جشنواره عضو انجمن یاران سبز گفت: محیط زیست یک امر فانتزی و برای بحث گردشگری نبوده و به نوعی تکیه گاه اصلی معیشت مردم است.

محمود مرادی افزود: در حوضه زاگرس 160 شهر کوچک و بزرگ و 27 هزار روستا وجود دارد که 80 درصد کوچ‌نشینان در این حوضه زندگی آنها به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به منابع طبیعی است.

مرادی تصریح کرد: یک هکتار جنگل در سال 60 متر مکعب آب را شیرین و در خود ذخیره می‌کند که در چند سال اخیر بنابر آمارهای رسمی یک میلیون و 200 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است که با یک حساب ساده این عدد را در 60 متر مکعب ضرب نموده و حاصل را مجدد در عدد هزار ضرب می‌کنیم، تا مقدار آب شیرین تولید شده، توسط این مقدار جنگل از بین رفته به دست آید.

عضو انجمن یاران سبز بیان کرد: برای شیرین کردن هر لیتر آب شور شش یورو معادل 27 هزار تومان پول لازم است که با یک نتیجه‌گیری منطقی به مرور ضایعات و خسارات ناشی از تخریب محیط زیست و اثرات آن بر زندگی و معیشت جامعه نمایان می‌شود.

مرادی افزود: منابع طبیعی جز منابع تجدید ناپذیر و محدود بوده و جایگزینی ندارند که به سرعت بر اثر بی‌مبالاتی و فقدان برنامه‌های توسعه پایدار از بین می‌روند.

بهارک الوندیان عضو انجمن زیست محیطی بلوط لرستان و دبیر انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان حامی محیط زیست به عنوان نخستین  بانوی محیط زیست لرستان و دکتر مراد سپهوند مدیر عامل جمعیت حامیان محیط زیست به عنوان پدربلوط لرستان و آقایان میرزا سرهنگی انجمن یاران سبز، رضا اسدی انجمن برگ سبز و گهر سبز دورود، حسین نصیری انجمن پیشگامان سبز بروجرد، عبدالرضا توکلی انجمن زیست پویان الیگودرز، انوشیروان سپهوند انجمن دانش‌آموختگان، موحد سپهوند کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی، علی عباس کوشکی انجمن یاران سبز کوهدشت، مینا ماسوری انجمن یاران سبز خرم‌آباد، نسیم والیزاده انجمن بلوط لرستان، پرویز جایدری شهروند نمونه، محمد لک عضو گروه هیمالیا نوردی، علی امرایی کارگردان و مستندساز تلویزیون، چنگیز نیازی محیط بان منطقه حفاظت شده، سفیدکوه خرم‌آباد، خلیل صحرایی محیط‌بان منطقه حفاظت شده، اشترانکوه، مهندس احمد آخوندزاده، مهندس حبیب حسنوند و مهندس نظر بیرانوند از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اهداء لوح و تندیس تجلیل به عمل آمد.




برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 12:15 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.