همایش ملی ، علمی و تخصصی ماهیان سردآبی

 

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در همایش ملی ماهیان سردآبی که به میزبانی  بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی لرستان که  در خرم آباد برگزار گردید ، تعریف سازمان ملل از امنیت غذایی را تعریفی ناقص دانست و گفت: در این تعریف به مساله محیط زیست و پایداری خشکسالی ، خودکفایی، محدودیت برای کودکان کار، محدودیت برای کمپانی های بزرگ تولید کننده فست فود و نوشابه های گازدار اشاره نشده است و با این حال پژوهشکده بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور  در حال ارائه تعریفی جدید از امنیت غذایی است.

محمدرضا جهان سوز بیان داشت: الگوی اسلامی-ایرانی دارای رهنمودهای خاصی در حوزه تغذیه و امنیت غذایی است و اگر این الگو به خارج از مرزهای کشور صادر شود یقینا دنیا از آن استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای غربی روی برند حلالی که بر روی مواد غذایی وجود دارد حساس هستند و آن را قبول دارند و استفاده می کنند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ادامه به اهتمام این سازمان در راستای اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز اشاره کرد و گفت: در این طرح از توان مهندسین بسیجی، اساتید بسیجی و دانشجویان بسیجی در جهت ارتقاء و پایداری تولید محصولات کشاورزی در کشور استفاده می‌شود


رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور  خاطر نشان کرد : در چند سال گذشته ناامنی های بسیاری در اطراف کشور ما وجود داشته که تأمین امنیت غذایی عامل مهمی در راستای کاهش و حذف این ناامنی ها به شمار می رود.

محمدرضا جهانسوز با بیان این مطلب که  کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد افزود: با توجه به میزان بارندگی به ویژه در سال های اخیر، استفاده درست و مطلوب از منابع آبی ضروری است.

وی با اشاره به تاثیر 15 تا 20 درصدی شرایط اقلیمی بر تولید محصول تصریح کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال1357 مقدار 25 میلیون تن و در حال حاضر به بیش از یک صد میلیون تن افزایش یافته است.

 

در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  در همایش ملی ماهیان سردآبی  گفت: با توجه به ظرفیت های بالای این استان در حوزه کشاورزی و دامپروری، 25 درصد تسهیلات بانک ها با هدایت این سازمان در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری می شود.

 

 مهرداد غضنفری تصریح کرد: مبنای کار و فعالیت می بایست بر محور اقتصاد مقاومتی باشد ، ازاین رو اعطای تسهیلات به کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه با تحقق اقتصاد مقاومتی نیازی به بیگانگان نداریم اظهار داشت: اقتصاد لرستان بر پایه کشاورزی است ولی سرمایه گذاری در این بخش خلاء جدی داشته و برای رفع این معضل باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت های کشاورزی استان نهادینه شود.

وی اقدامات انجام شده در بخش شیلات لرستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تولید ماهیان سردابی در برخی از شهرستان های لرستان با دو تا سه استان کشور برابری می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر ضرورت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ماهیان سردابی در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد این صنایع می تواند ارزش افزوده بالایی را در این صنعت رقم بزند.

غضنفری با بیان اینکه بدنبال این هستیم که با برنامه ریزی لرستان را به یک کارگاه کشاورزی تبدیل کنیم افزود: در جهاد کشاورزی باید از سیاسی کاری پرهیز و به اجرای وظایف محوله بپردازیم.

در ادامه این مراسم نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی موجب خیر و برکت در کشور می‌شود.

 

حجت‎الاسلام سید عیسی موسوی  در همایش ملی ماهیان سردآبی در خرم‌آباد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، موجب خیر و برکت در جامعه می‌شود، چراکه کشور امروز نیازمند به تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی الگو ی خوبی برای مدل مدیریت جهادی است.

این مسئول با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، عنوان داشت: سازمان جهاد کشاورزی در طرح توسعه سال گذشته رتبه برتر کشاورزی را به خود اختصاص داد.

موسوی ادامه داد: ما باید اصل ولایت فقیه را با تمام وجود بپذیریم و همواره گوش به فرمان ولی فقیه باشیم، زیرا اگر از این اصل دور شویم، آسیب‌های زیادی می‌بینیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: با توجه به اینکه دیده‌بان بزرگ ایران اسلامی  بر همه جوانب رصد کرده و با نام‌گذاری به جا و به موقع خود می‌خواهد، مردم وابسته به بیگانگان در زمینه‌های مختلف به ویژه بحث اقتصادی نباشند.

وی متذکر شد: همایش‌ها در سال‌جاری که سال فرهنگ نام‌گذاری شده است، باید به سمت گفتمان‌های دینی حرکت کند.

این مسئول ابراز داشت: برای پیشرفت هر چه بیشتر نظام باید تابع ولایت فقیه باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شوند، باید با اقتصاد مقاومتی در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: نقطه اصلی دین ما تعهد،استقلال، تفکر و... برای عموم مردم است.

وی عنوان کرد: کشورهای غربی و بیگانه می‎خواهند، مردم به خاطر فقر در مقابل نظام ایستادگی کنند که مقام معظم رهبری با شعار راهبری خود مردم را آگاه و مسیر حرکت را برای آن‌ها تعیین می‌کند.

موسوی بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان سال گذشته در جشنواره شهید رجایی توانسته در کشور نمونه باشد که این نشان از بالا بودن ظرفیت استان لرستان است.

این مسئول گفت: طرح‌هایی که نیاز به اعتبارات بالا دارند، نمی‌توان با اعتبارات کم پیش بروند، لذا مسئولان مربوط باید به این امر توجه بیشتری کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان اذعان داشت: بنا بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری باید آرمان‎گرا باشیم و واقیعت‌ها را نیز در نظر داشته باشیم .

 در ادامه مسئول شورای راهبردی بسیج اقشار لرستان با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی در کشور معیارها تغییر  پیدا کرده است اظهار داشت : نقطه انحراف روشن فکرهای کشور این بود که فکر می‎کردند باید تمامی داشته‎های خود را کنار بگذاریم و به طور کامل تنها فرهنگ غرب را در کشور رواج دهیم و اوج آن در زمان پهلوی به وقوع پیوست که از نظر فرهنگی و اقتصاد از صفر تا صد به بیگانگان وابسته شدیم.

 مسئول شورای راهبردی بسیج اقشار لرستان گفت: پیشرفت کشور با فقه و عدالت اسلامی محقق می شود.

 کریم زینی وند بیان داشت: باید با بهره گیری از مبانی فقهی همچون قرآن، نهج‎البلاغه و ائمه اطهار (ع) زمینه را برای پیشرفت مبتنی بر عدالت را در کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تفکر بسیجی می تواند در هر مجموعه‎ای بن‎بست‎ها را بشکند افزود: ظرفیت‎های زیادی در استان وجود دارد که اگر با تفکر بسیجی به آنها پرداخته شود می توانند منشاء اثر و پیشرفت استان شوند.


در حاشیه این همایش  مهندس رضا سلیمانی  مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان گفت :سازمان بسیج مهندسین کشور از زمان تأسیس تاکنون  در یک سوم  از استانها  با توجه به ظرفیت  هایی که در آنها نهفته است  اقدام به برگزاری همایش های ملی – علمی – تخصصی نموده است .

وی افزود : با توجه به اینکه استان لرستان  در بحث ماهیان سردآبی  در استانهای غیر ساحلی  رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است  لذا با توجه به  این ظرفیت  ،سازمان بسیج مهندسین  کشاورزی و منابع طبیعی  سپاه حضرت ابوالفضل (ع) با همکاری  سازمان جهاد کشاورزی لرستان  اقدام به برگزاری همایش ملی ماهیان سردآبی در مرکز استان  لرستان نموده است .

لازم به ذکر است در این  همایش که با حضور محققان، اساتید دانشگاه، کارشناسان و تولیدکنندگان و نمایندگان استانهای گلستان، مازندران، کهکیلویه  و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و لرستان برگزار شد از  هشت تولید کننده برتر ماهی تقدیر  بعمل آمد .




برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:35 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.