تحلیل سبزپرس درباره حمله پلنگ و نظرات خوانندگان

حمله حیوان مهاجم به گوسفندان یک چوپان و پرسش های بی پاسخ هیاهوی رسانه ای برای حادثه ای که یک سال پیش رخ داده است

 

سبزپرس- گروه محیط طبیعی: سایت خبری دیده بان حیات وحش ایران از هجوم یک پلنگ به 44 بز یک گله که متعلق به یک چوپان جوان لرستانی بود خبر داد و این خبر در فاصله کمتر از دو روز به همراه چند تصویر در بسیاری از رسانه های مکتوب و مجازی و بخش های مختلف خبری صدا و سیما منتشر شد و همه اقدام این چوپان را ستودند. در همین حال معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان محیط زیست و نیز مدیرکل روابط عمومی این سازمان اعلام کردند که خسارت وارده به 44 بز این چوپان که توسط پلنگ از بین رفته پرداخت خواهد شد و از وی نیز به دلیل اینکه با وجود همراه داشتن اسلحه به پلنگ شلیک نکرده تقدیر می شود.

به گزارش سبزپرس ، گرفتن انگشت اتهام به سمت پلنگ به عنوان عامل کشتار این گوسفندان توسط مسئولان سازمان محیط زیست و رسانه ها در حالی رخ داده که همواره اخبار متعددی از حمله گربه سانان و یا حتی سگ سانان به دام مردم منتشر می شود که در برخی موارد مشخص می شود حیوان مذکور نه گرگ بوده و نه پلنگ و یوز و گاه حتی مشاهده شده که سگ های وحشی عامل حمله بودند. 

در موارد متعددی هم دیده شده که مردم و حتی کارشناسان برخی ادارات محیط زیست استانی، گاه در تشخیص و شناسایی گونه های حیات وحش دچار مشکل بوده اند به نحوی که در سالهای گذشته موارد متعددی از انتشار این دست اخبار از استانهای غربی و شمالی کشورمان داشتیم که بعدها معلوم شد یوز را با پلنگ و درنای سیبری را با فلامینگو و حتی خرس را با گوریل(!) اشتباه گرفته اند. بنابراین این گونه با قطعیت پلنگ را عامل مرگ 44 بز اعلام کردن، آن هم در حالی که برخی گوسفندان این چوپان به دلیل رها شدن در کوهستان از پرتگاه به پایین پرتاب شدند و جای هیچ زخم و جرح ناشی از چنگال و یا دندان حیوانی هم بر روی بدنشان نیست کم لطفی و بی توجهی رسانه ها و مسئولان محیط زیست را نسبت به این گونه در خطر انقراض کشورمان نشان می دهد که می توان از ان به عنوان تبلیغ سوء علیه این جانور هم یاد کرد. 

مسئله تعداد دقیق حیوانات تلف شده نیز موضوع دیگری است که پرسش برانگیز شده است در حالی که مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با رسانه ها تعداد دام های تلف شده را 44 راس عنوان می کند اما نوروز حیدری، چوپان صاحب گله، یکشنبه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی در گفتگو با محمد علی اینانلو تعداد دام های تلف شده را حدود 40 راس عنوان کرد. 

از سوی دیگر پرسش این است که چرا رخدادی که مربوط به دی ماه سال گذشته است بدون ذکر زمان وقوع حادثه در تمامی رسانه ها به عنوان یک رخداد تازه مطرح می شود و سازمان محیط زیست نیز سوار بر موج رسانه ای حتی به زمان وقوع حادثه هم اهمیت نمی دهد؟ پرسش دوم این است که اگر این چوپان طبیعت دوست مدعی است همیشه با خود سلاح حمل می کند و در زمان وقوع حادثه نیز پلنگ را به چشم دیده چرا حتی اقدام به شلیک هوایی نکرده تا پلنگ را فراری دهد و مابقی گوسفندانش دریده نشود؟ در حالی اگر سلاحی در کار بود یا باید از آن برای کشتن پلنگ استفاده می شد و یا برای ترساندن پلنگ و شلیک هوایی! اما او هیچ یک از این اقدامات را انجام نداده است و مدعی است از سلاح اش برای کشتن حیوانات استفاده نمی کند بنابراین این پرسش مطرح می شود که پس برای چه کاری با خود همیشه سلاح می کند اگر از آن استفاده نمی کند

محمد حسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان در پاسخ به سبزپرس درباره اینکه این اتفاق چه زمانی رخ داده می گوید: 

این اتقاق در حاشیه منطقه شکارممنوع هشتاد پهلو در محله کول پیر رخ داده و این محل روبروی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور قرار دارد. در این منطقه به گواه تحقیقات انجام شده 3 گونه گربه سان یعنی پلنگ، کاراکال و گربه وحشی وجود دارد و آقای نوروز حیدری نیز از دامدارانی است که دارای پروانه چرا است و اسلحه او نیز که برنو است دارای مجوز است و زمستان سال گذشته این اتفاق افتاده است.

او در پاسخ به این پرسش که چه مدارکی مبنی بر پلنگ بودن حیوان مهاجم در دست است گفت: ایشان آدم صادقی است و می گوید پلنگ را دیده و جای چنگال پلنگ نیز روی کمر گوسفندان بوده است اما خودش هم اشتباهاتی داشته و توی جمع آوری دام هم به مشکل برمی خورد و نمی تواند همه گله را همان شب جمع کند و در نتیجه تعدادی دام توی کوه می ماند و بعد فردا که می رود با این حجم تلفات مواجه می شود. برخی دام ها از کمر دریده شده و برخی از ناحیه گلو و برخی نیز به نظر می رسد با یک چیز تیز شکم شان پاره شده که شاید در اثر پرتاب شدن و برخورد با صخره بوده است. 

بازگیر درباره تعداد دقیق دام هایی که مستقیما توسط حیوان مهاجم از بین رفتند اظهار نظر نکرد و گفت: وقتی این اتفاق افتاده ماموران ما بعد از اطلاع به محل حادثه رفتند و عکس و فیلم تهیه کردند و مراتب توسط پاسگاه انتظامی منطقه نیز صورتجلسه شده است 

یک سال تاخیر برای انتشار خبر و تقدیر از چوپان 

او درباره اینکه چرا بعد از یک سال تازه این موضوع را رسانه ای کرده گفت: از سایت دیده بان حیات وحش تماس گرفتند و ما می خواستیم یک گزارش کلی از خسارات حیات وحش به مردم که تاکنون پرداخت نشده منتشر کنیم و این موضوع را هم عنوان کردم. ما پرونده های متعددی داریم مثلا یک پسربچه کلاس پنجم ابتدایی اهل چگنی لرستان در حوزه سفید کوه که خرس پایش را قطع کرده ولی محیط زیست محکوم اش کرده و البته بخشی از خسارت هم پرداخت شده است. اما در این مورد بین ما و کارشناس رسمی دادگستری یک اختلاف نظر بود. برخی اتفاقات هست که سالهای قبل افتاده ولی بعد یک یک گره جدید ادر آن ایجاد می شود و چون اشکالی در نامه کارشناس رسمی دادگستری بود در این مدت پیگیر آن بودیم 

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی موضوع را به سازمان مرکزی در تهران گزارش دادید و چرا زودتر درخواست دریافت خسارت از سازمان برای این چوپان نکردید گفت: معمولا گزارش وضعیتهای اینچنینی را 6 ماه یکبار می فرستیم تهران و فکر کنم 3-4 ماه پیش گزارش این موضوع را به تهران دادیم البته پرونده به نام مادر آقای حیدری یعنی خانم حاجی پاپی است که به دفتر حقوقی ارسال شده و مدارک در آن موجود است. 

بازگیر در همین حال گفت: در این منطقه موارد دیگری از حمله پلنگ داریم مثلا علی حیدری که او نیز 18 گوسفندش توسط پلنگ در سالهای قبل از بین رفت و خسارت اش هم گرفت. همین طور حاج هادی بختیاری که درباره تعداد گوسفندان تلف شده او حضور ذهن ندارم و این نخستین بار نیست که پلنگ حمله می کند. 

او همچنین درباره اینکه گفته می شود یکی از اقوام این چوپان محیط بان است گفت: این که دلیل نمی شود چون این منطقه همه نام فامیل شان حیدری است. 

مدیر کل محیط زیست استان لرستان درباره خسارت براورد شده به دام های این چوپان گفت: بر اساس صحبتی که دیروز با کارشناس رسمی دادگستری داشتم 11 میلیون خسارت وارد شده است. 

با وجود اظهارات مدیرکل محیط زیست استان لرستان با این حال این پرسش از سوی برخی کارشناسان باقیست که می گویند تاکنون کمتر سابقه داشته پلنگ در یک حمله این تعداد دام را از بین ببرد و از اینکه رسانه ها در ابعاد وسیع خبری و به نقل از مدیران محیط زیست پلنگ را عامل مرگ 44 بز عنوان کرده اند انتقاد می کنند .

اما بازگیر می گوید: توجه داشته باشید رفتاری که پلنگ در قفس دارد با رفتاری که پلنگ در جای دیگر مثلا در مازندران و لرستان دارد متفاوت است و همه جا یکسان نیست.

او می افزاید: زمستان فصل جفت گیری پلنگ هاست و احتمالا به همین دلیل چند تا پلنگ در این واقعه بوده ولی همه 44 تا آثار جراحت پلنگ ندارند و برخی با یک چیز تیز شکمشان پاره شده و شاید در اثر برخورد با صخره بوده است.

سبزپرس تاکید می کند در جایی که همواره بسیاری از مسئولان سازمان محیط زیست از گذشته تا امروز و در برخی موارد رسانه ها را متهم به بزرگنمایی و غوغا سالاری می کنند چرا بی توجه به تعداد دقیق دام هایی که در اثر حمله مستقیم حیوان مهاجم کشته شده و تفکیک این تعداد دام از دام هایی که در اثر پراکندگی در کوهستان و حضور شبانه شان در منطقه از کوه پرتاب شدند، پلنگ را عامل مرگ همه دام ها معرفی کردند؟ چرا در اعلام آمار تلفات اظهارات متناقض مطرح می شود؟ چرا بعد از یک سال تازه این خبر منتشر می شود و محیط زیست تازه به فکر تجلیل از اقدام این چوپان می افتد؟ چرا چوپان از شلیک تیر هوایی خودداری کرده است؟ و...

 

نظرات (27 نظر نوشته شده است):

امیر

 

شما چگونه بدون دیدن شواهد این موضوع را انکار می کنید؟
کلا من هدف شما را از نگارش این مقاله متوجه نمی شوم.

هوشنگ بازوند

 

بنظرم مسولین سازمان محیط زیست نسبت به موضوعی که قدیمی و تاریخ گذشته است و اصولا؛ترس چوپان در این ماجرا نهفته است بیشتر تامل نمایند.

محیطبان

 

مدیرکل های طبیعت ندیده و نا اشنا با حیات وحش را به دوره شناسایی حیات وحش بفرستید از بیولوژی حیوانات شکاری که چیزی نمی دانند تا بدانند پلنگ در یک حمله این تعداد حیوان را نمی کشد

 

سر کار خانم ابتکار
لطفا در این موضوع نیروهای متخصص و مطمئن خود را راهی لرستان کنید تا اصل ماجرا روشن شود...بعد گزارش حقیقی را به مردم اطلاع دهید.منتظر واکنش شما هستیم.

جلال

 

خیلی بعیده پلنگ دریک حمله 44بزروبکشه.این حالت بیشتردرحمله گرگ دیده میشه.درهرحال کل قضیه مشکوکه

یک کارشناس قدیمی

 

گزارش خوبی است و پرسش های خوبی در خود نهفته دارد و حتی می توان تعدادی دیگری پرسش در این رابطه مطرح کرد، اما حتی به فرض غلط بودن کامل این موضوع، آیا این خبر و تجلیل از چوپان و تبدیل آن به یک بمب رسانه ای به اعتقاد شما کارکرد آگاهی رسانی ندارد؟ سازمان محیط زیست باید پول چند گوسفند را پرداخت کند تا در رسانه ملی یا از طریق سایر روشهای ارتباطی به چوپانان این پیام را منتقل کند که حیات وحش را حتی اگر به دامتان آسیب می رساند هدف گلوله قرار ندهید؟ حتی با هزینه کرد پول هم نمی توان در مورد اثر بخشی آن مطمئن بود حال آنکه به اعتقاد بنده این بمب رسانه ای و حواشی آن تاثیر بسزایی در تغییر نگرش و رویکرد عوام می تواند داشته باشد.
پس لطفا اگر شائبه ای هم در این موضوع احساس می شود آنرا رسانه ای نکنید و این بمب خبری را خنثی نسازید. مباحث کارشناسی را در محافل کارشناسی پیگیری کنید و بگذارید این حرکت مثبت اثرات مثبت خود را حفظ کند.

 

در مورد این اتفاق چند جای سوال دیده می شود که امیدواریم اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این زمینه توضیح دهد. اگر این رفتار دامدار در این حد مهم و تاثیر گذار بوده جای سوال و تعجب است که چرا اداره کل محیط زیست لرستان در همان زمان وقوع آنرا رسانه ای نکرده و بعد از گذشت زمان زیادی این کار را انجام می دهد؟ گزارش اداره کل لرستان به اندازه کافی شفاف نیست از اینکه چه تعدا دام در اثر حمله گونه مهاجم و چه تعداد در اثر افتادن از پرتگاه کشته شده و در چه فواصلی از همدیگه بوده اند. نکته عجیب دیگه که در همین عکس دیده میشود این است که در حدود 6 تا 7 راس بز در یک مساحت حدود یک متر مربع اقتاده اند. طبیعتا در صورت حمله پلنگ یا هر گونه دیگر باید انتظار داشته باشیم بر اثر وحشت ایجاد دامها کاملا پراکنده باشند و اگر هم بدلیل سقوط از ارتفاع تلف شده اند خیلی عجیب است که این تعدا زیاد همگی در یک نقطه افتاده باشند. به هرحال با این که به طور قطع نمی توان از اصل اتفاقی که افتاده یقین حاصل کرد ولی به نظر می رسد نوعی جهت دهی عامدانه در این ماجرا وجود داشته باشد.

چلانی

 

این موضوع جدید نیست. شرایط زیستگاه و وضعیت طعمه های پلنگ به هیچ وجه مناسب این کونه نیست. این وضعیت در خیلی از استان های کشور وجود دارد. مثلا در استان کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و البته بلوچستان. اما موضوع 44 گوسفند با توجه به تجربه 10 - 12 ساله من در خصوص پلنگ غیر منطقی است. 
1. باید توجه کرد که این موضوع در بسیاری از زیستگاه های ایران طبیعی شده است.پس موضوع عجیبی نیست.
2.تا 20 راس تلفات در یک حمله برای پلنگ طبیعی است اما تعداد 44 راس غیر منطقی است.
3. مهمترین دلیل این وسعت تلفات فقط بی توجهی چوپان بوده است و من به جرعت می گم که عملا چوپان در فاصله زیادی از گوسفندان قرار داشته است بنابراین توسط پلنگ قابل رویت نبوده است.پس سهل انگاری چوپان مهمترین عامل این وسعت تلفات بوده است.
4. چوپان بدون شک پس از مطلع شدن از این اتفاق تیر اندازی کرده است. کشف این موضوع بر عهده محیط زیست بوده است و با بو کردن لوله تفنگ به خوبی مشخص می شده است و البته احتمالا مسئولین محیط زیست مربوطه و البته محیطبانان این فراموش کرده اند چنین اقدامی کنند. 
پس حقیقت جز آن چیزی بوده است که گفته شده است.
اما دلیل:
زیستگاه فوق به شدت نا امن است و احتمالا تیر اندازی زیادی در آن صورت می گیرد.
در گذشته وقتی پلنگ به دام حمله می کرده اند به شدت با تیراندازی مردم روبرو می شده اند و یا لاشه باقی مانده به هر شکل ممکنه امحا و از دسترس پلنگ خارج می شده اند.
جمعیت گونه های طعمه برای پلنگ به شدت کم است بنابراین قلمرو پلنگ در این منطقه بسیار گسترده است. پلنگ برای بدست آوردن غذا مجبور است مدت ها پرسه بزند تا بتواند به غذا برسد. لذا با توجه به چیزی که گفته شد این جانور به خوبی می داند که موقیت خود را باید با تعداد بالای شکارهایش افزایش دهد.
پس نباید از جانوری که یرای زنده ماندن می جنگد یک قول بی شاخ و دم ساخت. این وظیفه سازمان محیط زیست است که امیدوارم درست عمل کند.

اما برای من جالب اینه که چرا سازمان باید برای این فرد که اصلا نمیشه به حرف هایی که میزنه و فقط برای 44 گوسفند 11میلیون تومان پرداخت کنه در حالی که برای بالای 500 بز که در یک منطقه در بلوچستان طی یک سال توسط پلنگ از بین رفته اند تنها 22/000/000 تومان پرداخت می کنه.این بیش از 500 راس برای چند خانواده بیچاره بوده است. آیا این تفاوت تبعیض است؟ امیدوارم سازمان محیط زیست پاسخگو باشد.

کارشناس محیط زیست

برخلاف گرگ،پلنگ هیچگاه دریک حمله بیش از یک حیوان را شکارنمی کندواین یک اصل شناخته شده است .
باید ازمدیرکل استان لرستان پرسیدکه هدفش ازانتشاراین گزارش غیرواقعی وغیرکارشناسانه دراین مقطع خاص زمانی چه بوده است ؟ 
خونمائی برای بقاء دراین سمت یا چیز دیگر!؟

علی بیرانوند

 

برای باقی ماندن در پست مدیرکلی نباید از جهل دانش اکولوژی هزینه کرد؟

 

فرض بر این باشه که این خبر قدیمیست یا اثبات آن دشوار باشد، در نگاه دیگر می بینیم که فرهنگ حفاظت از محیط زیست و احترام به آن را می توان در این خبر برجسته دید که اقدام خوبی برای محیط زیست کشور می باشد! لطفا تخریب را بگذارید کنار و یه پیام واقعی آن توجه نمایید! حاشیه ها ممنوع!

کارمند محیط طبیعی

 

به نظر من این کارا برای جلب نظر رییس سازمان برای ابقا مدیر کل است.از خانم ابتکار بعید است دچار خبطی این چنین بزرگ بشود.

سلطاان

 

دوست گرامی جناب مدیرکل بعد از چند ماه تازه گزارش را خوانده است و در اسرع وقت ان را رسانه ای کرده است ..مدیران کل فقط برای خدمت این پست را قبول کرده اند حتلا
حالا اگر اطلاعات کمی دارند کم کم یاد میگیرند بهای ان نیز انقراض یک گونه باشد مهم نیست

و

 

امکان نداره که یک پلنگ بیش از یه شکار بگیره و ببره

محال امره برادر
محال امر
از ذات گرگ این برمیاد ولی از پلنگ برادر چوپان من برو از بیمه پول بزهاتو بگیر و خم قضیه

کارشناس

 

مشکل این موضوع که این خبر کارشناسی نشده به نام پلنگ منتشر شد، بر عهده خبرگزاریهاییست که اخبار را فقط برای جلب مخاطب پخش می کنند و از نام پلنگ هم در این سالها استفاده های زیادی شده. وقتی این خبرمنتشر شد، انقدر سرعت انتشار خبر بالا بود که تنها کاری که می شد انجام داد، جهت دادن به اذهان عمومی بود و نه تصحیح خبر. اگرنه، چیزیکه در ذهن افراد باقی می ماند، 40 بزی بود که چه توسط پلنگ و چه گرگ از بین رفته است.

نهایتا آنکه اگر افراد محلی طعمه مسموم گذاشتند، هر چه که در منطقه هست از بین می رود، چه گرگ، چه پلنگ و ... .

تجربه ای باشد برای خبرگزاریهایی که هر اخباری با نام پلنگ را برای بالا بردن مخاطبین خود پخش می کنند و تجربه ای برای سازمان، که نظارت بیشتری بر سیاستهای آسیب زننده موجود داشته باشند.

احمدبحری

 

باسلام به دوستان و احترام به نظرات کارشناسی همه شما عزیزان.
چه خوب بود با دیدن مدارک و مستندات نظر کارشناسی بدهیم.معمولا برای پرداخت خسارت مخصوصا تلفات گله ها توسط حیات وحش محیط زیست طفره میرود.وقتی حاضر شده یازده میلیون تومان در این اوضاع خراب اقتصادی پرداخت کند مطمئن باشید پرونده از ذره بین تیزبین کارشناسان و مسئولین محیط زیست گذشته است.درنظرات دوستان دیدم دلیل قاطعی برای رد دعای پلنگ بودن مطرح نشده است ولی همین یک موردی که عرض کردم خودش دلیل محکمی برای بنده برای قبول پلنگ بودن گونه مهاجم میباشد.

پيام احتسابيان

 

با توجه به متن اخبار در اين چند روز و خبر بالا توسط سبز پرس،اين كه اين اتفاق چه امسال و چه سال گذشته اتفاق افتاده، به هر حال اتفاق افتاده.
حال اينكه پلنگ بوده يا گرگ، مهم اين است كه چوپان كار درست رو انجام داده و از كشتن حيوانات وحشي (حيات وحش) خودداري كرده، پس كارش درست بوده. و جاي تقدير داره. همين كه جوامع محلي به اين درجه از آگاهي رسيده اند كه نبايد با پديده حيات وحش با بيرحمي برخورد كنند بسيار جاي خوشحالي دارد. خود اين خبر جدا از واقعي بئدنش هم يا واقعي بودنش مي تونه تشويقي براي ساير جوامع محلي تلقي بشود.

بلمکی

 

تحلیل بخش محیط طبیعی سبز پرس کاملا منطقی و علمی است. به دور از اینکه چرا بعد از 1 سال خبر مخابره میشود، رفتار شکاری گربه سانی همچون پلنگ به هیچ وجه به این صورت نیست، هنوز تعداد دام تلف شده مشخص نیست، و .... جدای از اینکه شنونده به یاد داستان چوپان دروغگو می افتد، نفس قضیه که حمایت از حیات وحش است و برد تبلیغاتی آن برای عوام دارای ارزش است.

zistara

 

پلنگ از جمله گوشتخوارانی است که به چند دلیل به احشام به عنوان طعمه حمله ور می شود که مهمترین آنها می تواند ؛کاهش طعمه وناتوانی در صید طعمه وحشی باشد.تجربه چندین ساله حقیر در برآورد خسارات ناشی از حمله جانوران وحشی به احشام وبکارگیری دوربین های تله ای بر روی لاشه احشام بجا مانده از حمله وحوش ،نشان می دهد حتی در صورت محدودیت طعمه ،پلنگ در هر حمله(در یک روز ) یک حیوان را تلف نموده و لاشه خود را به محلی نظیر زیر بوته یا بالای درخت منتقل می نماید و معمولا سه شب متوالی بر روی لاشه حاضر می شود.

عابدی -کارشناس محیط زیست

 

نحوه شکار در پلنگ و گرگ کاملا مشخص ومجزاست . پلنگ،گلو یا پشت شکار را با دندانش می گیرد شکار را می چرخاند. به درخت یا سنگ می کوبدش. بر سینه ی ان شکار استخوان خرد شده حمله می برد. پاره اش می کند. قلب شکار را همان اول می خوره. آن وقت، دیگر به شکار دست نمی زند کنارش می شیند تا شکار کاملا جان بده هنگامی که از مرگ طعمه مطمئن شد شروع به خوردن شکار می کنه.هیچگاه به تعداد زیادطعمه در آن واحد حمله نمیکند.بنابراین بعیده در حادثه فوق پلنگ جانور حمله کننده باشه .

دوستدارمحیط زیست

 

سالهاست(ده سال است) با دوستانم در زمینه رفتارشناسی پلنگ و تعارض آن با جوامع انسانی داریم کار می کنیم خانواده گربه سانان معمولا بیش از یک صید انجام نمیده وتمام بررسی های ما روی این موضوع صحت میذاره ،با نگاه به واقعیت حمله پلنگ مبنی برگرفتن یک مورد از بزهای چوپان مورد بحث،حقیقت غیر قابل انکار غفلت چوپان و رها کردن گله در کوه آن هم در شب بر کسی پوشیده نیست و بدیهی است در چنین شرایطی یک گله رها شده درکوه سایر حیوانات از جمله گرگ و روباه به گله حمله نموده و چنین آثاری را از خود باقی می گذارند ،وبهتر است محیط زیست استان لرستان گزارش اصلاحی و واقعی را برای روشن شدن اذهان کارشناسان اعلام نماید

محمد

 

عزیز کارشناس اصلا دیو دو سر بزها را خورده کاش چوپان دیو خیالی شما را میکشد آنوقت شما دوستاران و کارشنا سان از آن طرف می افتادید که ای وای چرا چوپان این کار را کرد و گوش فلک را کر میکردید 
باز هم به کوری چشم شما دست چوپان عزیز در نکند که این کار شایسته را انجام داد حسودی خوب نیست

الموتی

 

ارسطو گفت: من افلاطون رو دوست دارم، ولی حقیقت را بیشتر از او دوست دارم.
اما من این ماجرا را، اگر هم خیالی باشد، بیشتر دوست دارم.

مهدی کارشناس محیط زیست

 

من هم با اصل خبر مشکل دارم و بعید است که کار پلنگ بوده باشد ولی رسانه ای کردن موضوع در جهت روشن شدن افکار عمومی عمل پسندیده ای است

 

خانم جمشیدی بعنوان یک کارشناس محیط زیست صمیمانه از شماتشکر می کنم .و روحیه حقیقت یابی شما را تحسین می کنم . مرحبا .

 

در پاسخ به جناب پیام احتسابیان
برادر گرامی ، این داستان کاملا ساختگی است و موضوع ترکه کردن سازمان حفاظت محیط زیست توسط یکی از مدیرانش است .

 

در پرونده خانم حاجی پاپی که چند بز از او تلف شده بود ، چوپان گله که نوروز نبوده و مادرش دامها را به چرا برده . نوروز و برادرانش در شهر کار می کنند




برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:, | 11:42 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.