دیدار پدر محیط زیست ایران با مبتکر بیابان زدایی

بابک الوندیان - روزنامه صدای ملت

دکتر غلامعلی بسکی معروف به پیرمرد طبیعت ایران در سفر به لرستان بادکتر حبیب اله دهمرده مبتکر بیابان زدایی در کشور که با کاشت نهالهای گوناگون در فصول مختلف سال در مناطق کویری سیستان و بلوچستان ، کرمان و کوه مدبه خرم آباد طرحی نو در انداخت دیدار کرد. دکتر غلامعلی بسکی در سال 1310 در شهرسبزوار متولد شد.این پزشک دوستدار محیط زیست در سال 1345 بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تأسیس کرد. اما در سال 1349 زندگی شهری را رها کرد و در آغوش طبیعت به مرور زمان به یک گیاه خوار مطلق تبدیل شد.

وی زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرده است.

دکتر بسکی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان حاج ملا هادی سبزواری، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1345 با درجه تخصص جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.

پیرمرد زنده دل ایران از سال 1349 با دوری از زندگی شهری تصمیم می گیرد در جنگل گلستان اقامت گزیند.

هفته گذشته دکتر بسکی به دعوت دکتر دهمرده استاندار لرستان به شهر خرم آباد آمد.

این فعال محیط زیست پس از بازدید چند ساعته از نقاط مختلف مجتمع توریستی، پژوهشی 14 معصوم(ع)، در جمع اعضای انجمن های زیست محیطی خرم آباد و مدیران دستگاه های دولتی استان حضور یافت.

در ابتدای این نشست صمیمی استاندار لرستان با قدردانی از فعالیت های عام المنفعه دکتر بسکی، گفت: برای آشنایی مردم و مسئولان استان با شخصیت الهی این مرد بزرگ تصمیم گرفتم که از ایشان برای ارائه نقطه نظراتش در خصوص اهمیت درختکاری و حفظ محیط زیست دعوت نمایم.

دکتر دهمرده افزود: این شخصیت کم نظیر تمام دارایی خود را صرف این عمل پسندیده کرده است و علی رغم کهولت سن همچنان برای گسترش فضای سبز و آموزش مردم تلاش می کند.

در ادامه دکتر غلامعلی بسکی طی سخنانی گفت: حضرت رب العالمین در همه جا حاضر و ناظر است ولی دیده نمی شود و آنچه که در این سن 82 سال برایم وجود دارد کار و کوشش است و به علت تعلق خاطر به نوع انسان که همگنان من هستند به دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتم و دوره تخصص خود را در این دانشگاه گذراندم و از طریق درآمدی که بدست آوردم، توانستم در امور عام المنفعه هزینه کنم.

وی افزود: در بین سران انسانیت جهان افرادی همچون گاندی، و سایر فلاسفه انسان دوست وجود دارد، اما آنچه که ذهن من را متوجه خود کرده، وجود پربرکت حضرت محمد(ص) و حضرت علی (ع) است که در خلوت دل رو به چاه می کرد و می گریست.

دکتر بسکی تصریح کرد: حضرت امیرالمومنین علی (ع) مرد بی همتا و الگوی زندگی من است و در این سالیان مناقب این حضرت ذهن مرا مشغول کرده است.

وی گفت: حفظ سلامتی در دین اسلام یک تکلیف واجب است و این موضوع در کنار مسائلی چون روابط حسنه با دیگران و پرداختن به کار و تلاش مفید، انسان را به سعادت می رساند.

دکتر بسکی ادامه داد: به علت کثرت مشغله کاری، بیش از 8000 هزارشب در اتاق عمل حضور داشتم و همین مسئله موجب شد تا به یازده بیماری تقریباً لاعلاج مثل پلیپ زخم روده بزرگ، برونشیت مزمن، بی خوابی، افسردگی، دیسک کمر و غیره مبتلا شوم و از آنجایی که فرزندانم در خارج از کشور سکونت دارند برای درمان به انگلستان و آمریکا رفتم ولی بیماری من درمان نشد و ناامید به ایران بازگشتم.

وی با اشاره به اقامتش در جنگل گلستان گفت: پس از عزیمت به کشور، یک زمین 5/1 هکتاری در 50 متری جنگل را خریداری کردم و درآن زمین درختان صنوبر کاشته و در قسمتی از آن به کار زراعت پرداختم و هر روز یک مسافت 70 کیلومتری تا بیمارستان را برای مداوای بیماران می پیمودم و پس از اتمام کارم دوباره برای استراحت و خواب به این مکان بر می گشتم.

دکتر بسکی افزود: جنگل  گلستان با 93 هزار هکتار وسعت یکی از پنج پارک حفاظت شده بین المللی است که در آن گونه های گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد.

این پزشک متخصص یادآور شد: هنگامی که در فضای طبیعت می رفتم احساس خوشایندی به من دست می داد و در آنجا هر روز ورزش می کردم و وضعیت روحی وجسمی من به مرور زمان بهتر از گذشته می شد.

دکتر بسکی اذعان کرد: یک مرد سیستانی در مزرعه من کار می کرد و او هر روز گیاه گزنه را در میان دستان خود له کرده و سپس با لذت عجیبی می خورد و من هم بعد از مدتی به تقلید از وی این کار را انجام دادم و از گیاهانی مثل پونه و ترشک نیز استفاده کردم و متوجه شدم که بیماری های من رو به بهبود است.

وی اضافه کرد: بعد از آن در رژیم غذایی خود از گیاه جو نیز استفاده کردم و طی سفری که به توکیو داشتم در یک کنگره علمی مقاله ای را در خصوص فواید خوردن جو خواندم که درمتن آن به تأثیرات مثبت گیاه جو در کاهش قند، چربی و کنترل فشار خون به نکات مهمی اشاره شده بود.

این فعال محیط زیست ایران گفت: خوردن جو به انسان آرامش می دهد و در تحقیقات علمی مشخص شده که این گیاه خاصیت خواب آوری دارد.

دکتر بسکی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک باغ 23 هکتاری دارم که در آن محصولات ارگانیک نظیر زیتون، انگور، عسل طبیعی و انواع و اقسام صیفی جات کشت شده است و همه روزه زائران حرم امام رضا(ع) بدون پرداخت هزینه از فضای این باغ استفاده می کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مجتمع 14 معصوم(ع) خرم آباد گفت: چنین مجموعه عظیمی موجب حیرت من شده است و باید استانداران و سایر مدیران کشور از این کار الگوبرداری  کنند چرا که مردم 16 استان کشور در طی 14 سال با خشکسالی مواجه بوده اند و این مسئله به دلیل فقدان فضای سبز و نابودی جنگل ها و محیط زیست رخ داده است.

دکتر بسکی تصریح کرد: شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان یک مرجع تعیین صلاحیت می بایست از میان مدیران و نخبگان کشور کسی را که دارای تفکر زیست محیطی است برای مدیریت کشور انتخاب نماید.

پدر طبیعت ایران در پایان گفت: برای احیاء طبیعت و حفظ محیط زیست کشور، هشتاد درصد دارایی خود را وقف درختکاری کرده و بیست درصد باقیمانده را برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم صرف نموده ام.

 




برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, | 23:24 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.