نقش سمن ها در حفظ محیط زیست لرستان

 

بابک الوندیان – روزنامه همشهری

تاریخچه  تشکیل سازمان های مردم نهاد در جهان به حدود 100 سال پیش بر می گردد.

البته موضوع مدیریت جنگل ها از 250 سال گذشته  در بعضی از کشور ها مورد توجه بوده است.

در کشور ما نیز پیشینه جنگلبانی به بیش از یک قرن هم می رسد.  

مدیریت منابع طبیعی  ایران در ادوار مختلف دستخوش  تحولات گوناگونی بوده ، بطوری که سیاستها و تصمیمات بعضی از مدیران دولتی ، به دلیل پاره ای از  ملاحضه کاری های صورت گرفته در نهایت منجر به نابودی بخش قابل توجه ای از سرمایه های طبیعی  وملی مملکت شد.

با توجه به اینکه بر اساس قوانین و ظوابط موجود در کشور ما کلیه امور مربوط به حفاظت و احیائ منابع طبیعی و محیط زیست بر عهده  سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست نهاده شده است  ، اما  این واقعیت وجود دارد ، تا زمانی که سطح آگاهی های  مردم نسبت به حفاظت از محیط زیست افزایش نیابد ، نمی توان انتظار داشت که افراد جامعه نسبت به این مقوله حساسیت نشان دهند.

شاید گفته شود که مسائل اقتصادی مردم بر هر چیزی مقدم تر است ، اما در جواب باید گفت که یک اقتصاد پایدار بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی و محیط زیست  پایدار شکل نمی گیرد وبه عبارت دیگر با توجه به ذخائر طبیعی و مادی هر مملکت است که موتور توسعه و اقتصاد آن به حرکت در می آید.

اهمیت این موضوع موجب آن شده تا مردم استان لرستان نیز در سالیان اخیر باتشکیل سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در جهت حفاظت و احیاء جنگل ها و محیط زیست استان اقدامات  و فعالیت های قابل توجهی را انجام دهند.

 به اذعان کارشناسان و صاحب نظران ، امروزه نقش نظارتی این تشکل ها برعملکرد دستگاه های دولتی بر کسی پوشیده نیست .

در گذشته اگر پروژه ای در سطح استان به مرحله اجرا در می آمد ، دستگاه های اجرایی با متولیان  منابع طبیعی و محیط زیست رایزنی های بین بخشی می کردند ودر ارزیابی های لحاظ شده  بسیاری از ملاحضات زیست محیطی نادیده گرفته  ودر نهایت ضرر وزیان مستقیم این سهل انگاری ها به طبیعت و محیط زیست استان وارد می شد.

 پشتوانه عظیم مردمی انجمن های زیست محیطی  یک پتانسیل ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست  به شمار می رود .

بررسی عملکرد تشکل های زیست محیطی لرستان و به خصوص انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد مبیّن این واقعیت است که این سمن ها با برخوردار بودن از یک پشتوانه علمی و تخصصی  توانسته اند تا حدودی خلاء های موجود را برطرف نمایند و به عنوان بازوهای اجرایی و نظارتی در راستای اهداف متولیا ن حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استان عمل کنند.

این تشکل ها با اجرای برنامه های مدون  آموزشی  نقش  مهمی در جهت فرهنگ سازی ایفا نموده و با مشخص کردن فعالیت خود در زمینه های اجرایی نیز اقدامات گسترده ای را انجام داده اند.

 از فعالیت های صورت گرفته توسط انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد می توان به جنگل کاری های انجام شده در حاشیه و سطح شهر اشاره کرد که با مشارکت اقشار مختلف مردم  اجرایی شده است. 

از مسئولان استان انتظار می رود که با ایجاد انگیزه و حمایت های لازم از این سمن ها ، زمینه ادامه فعالیت  سازمان های مردم نهاد را به شکل گسترده ای  فراهم  آورند.   

 




برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, | 14:5 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.