طبیعت چگنی به استناد قانون تکه تکه می شود

  بابک الوندیان – خبرنگار همشهری

جمعی از اهالی  روستاهای درب چاه و سراب ناوه کش از توابع شهرستان چگنی  با حضور در دفتر روزنامه همشهری  خواستار پیگیری  وضعیت نابسامان بهره برداری از معادن سنگ مجاور  این روستاها شدند.

«صمد درویشی» از ساکنین روستای درب چاه  در خصوص تخریب اراضی ملی اطراف این روستا می گوید: اهالی این منطقه  با ارسال نامه هایی به استاندار لرستان و امام جمعه خرم آباد  از مدیر عامل معدن سنگ درب چاه به دلیل تخریب منابع طبیعی مجاور محل سکونتشان شکایت کرده  و خواستار بررسی این موضوع شدند.

وی می افزاید : جاده دسترسی این روستا به سراب ناوه کش در بعضی از نقاط به دلیل تردد کامیون های حامل سنگ تخریب شده ودر فصول بارندگی  نیز گل ولای سطح مسیر باعث بروز مشکلاتی در عبور و مرور  وسایل نقلیه می شود.

او ادامه می دهد : مردم این روستا  از طریق کشاورزی و دامپروری امرار و معاش می کنند و زندگی آنها  وابسته به مراتع و اراضی کشاورزی است ولی عواقب ناشی از بهره برداری غیر اصولی موجب شده تا گرد وخاک حاصل از استخراج و جابجایی سنگ های  معدن بر روی کیفیت و بازدهی محصولات کشاورزی زمین های مجاور این معادن تأثیر منفی گذاشته و دسترنج  کشاورزان رابه شدت کاهش داده است.

در این رابطه سخنان « مصطفی فتح الهی » از کشاورزان روستای سراب ناوهکش نیز قابل توجه است.                                                 وی می گوید: بهره برداری از معادن شهرستان چگنی در سال 1372 و پس از شروع  استخرج سنگ از  معدن بنیاد آغاز شد وطی سالیان گذشته نیز بسیاری از بهره برداران با این هدف به روستا های نرگسه ، درب چاه و ناوه کش مراجعه کردند.

فتح الهی اضافه می کند : این بهره برداران درازای ضرر وزیان وارده به کشاورزان ،  اراضی آنها را اجاره کرده و مبلغی را به صاحبان زمین  های مجاور معادن پرداخت می کردند ولی این مبالغ بسیار ناچیز بود بطوری که  پس از گذشت یک سال از زمان اجاره ،  بهره برداران مدت این قرارداد ها را تمدید نمی کردند و اگر در مراجع قضایی شکایتی از آنها صورت می گرفت ، با پرداخت مبالغ اندک به کشاورزان این پرونده ها را مختومه اعلام  می کردند.

اوبا بیان اینکه بعضی از بهره برداران با منتسب نمودن خود به  دستگاه های امنیتی و دولتی در پی فریب دادن مردم بر آمدند ، تصریح می کند : در پاره ای از اوقات این افراد اظهار می کردند که  از سوی وزارت کشور مجوز بهره بر داری  دریافت کرده اند وبر همین اساس ما نیز با مشورت بزرگان  و اهالی روستا از ادامه پیگیری این موضوع صرف نظر می کردیم .

فتح الهی ادامه می دهد:  در سالیان گذشته نیز تعدادی از کشاورزان با مراجعه به ادارات تعاون و صنایع و معادن  خواستار تشکیل ثبت شرکت و اخذ پروانه بهره برداری معدن شدند که در این خصوص پیگیری آنها منجر به نتیجه نشد و همچنان افراد صاحب نفوذ و مورد حمایت ، از منابع ملی که متعلق به آحاد مردم می باشد به نفع خود بهره برداری می کنند .  

او عنوان می کند : درحاشیه دادگاه رسیدگی به پرونده یکی از بهره برداران معدن درب چاه ، کارشناس  اداره منابع طبیعی چگنی اظهار داشت که به ازای تخریب هر هکتاراز اراضی منابع طبیعی  مبلغ 50 میلیون تومان جریمه لحاظ شده  وبرای   قطع هر اصله درخت نیز مدت 4ماه حبس در نظر گرفته می شود و  بهره بردار موظف است که اراضی این منطقه را از وجود نخاله ها ی باقیمانده پاک سازی نمایید ونسبت به مرمت  جاده دسترسی برای تردد اهالی این روستا اقدام کند.

فتح الهی اذعان می کند : به رغم گفته های کارشناس حقوقی منابع طبیع تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و بهره برداران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.    

این کشاورز ساکن روستای ناوه کش با اشاره به کلام حضرت امام  (ره) که فرموده ا ند :  یک موی این کوخ نشینان ارزش دارد به هزاران کاخ نشین ، می گوید : اهالی این منطقه  با توسعه صنعت سنگ مخالف نیستند ، بلکه از مسئولان می خواهند که از حقوق دامداران و کشاورزان حمایت کنند ونگذارند بیش از این  مراتع  و جنگلها  نابود شوند.  

همچنین در این خصوص رئیس اداره منابع طبیعی چگنی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار همشهری اظهار می دارد :مجوز این واگذاری ها  در زمان مسئولیت اسحاق جهانگیری  بر وزارت معادن و فلزات صادر گردیده و برای بهره برداری  بعضی ازمعادن نیز مساحتی بالغ  بر 600 هکتار هم لحاظ شده است که به استناد این دستور العمل نیازی به اخذ استعلام از سازمان جنگل ها ومراتع کشور نمی باشد.

روزنامه همشهری بنا بر رسالت خود این موضوع راتا حصول نتیجه نهایی پیگیری می نماید ودر این میان با توجه به مدارک بدست آمده اعلام می کند : بر اساس نامه شماره   4401  /33/90   مورخ   23/03/ 90   که به امضای علیرضا احمدوند مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان  رسیده است ، این اداره کل در پاسخ به نامه شماره 13930/12/83  مورخ 09/03/1390 مدیر کل بازرسی استانداری لرستان  می گوید : در خصوص شکواییه اهالی روستای درب چاه از توابع  شهرستان چگنی به استحضار می رساند معدن مورد اعتراض تا کنون هیچ گونه مدرکی دال بر قانونی بودن فعالیت آن به این اداره کل ارائه نداده ، لذا مأمورین حفاظت ، نسبت به تشکیل پرونده تخلف و معرفی عاملین تخلف به محاکم قضایی اقدام نموده وپرونده مربوطه در حال سیر مراحل قانونی می باشد.

 




برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:, | 18:25 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.